, ,

Over vorm, functie en smaak

09:00


Op de academie kreeg je de wind van voren als gevraagd werd om feedback en je 'mooi' of 'leuk' als antwoord gaf. Feedback geven en krijgen dat verder gaat dan het plaatje, dat is veel belangrijker. 

Het is natuurlijk een toegepaste kunstvorm, graphic design. Je wilt iets overbrengen, communiceren, makkelijker maken of activeren en daarvoor zoek je altijd naar het best mogelijke design. Form follows function zoals Marshall McLuhan zou zeggen. Al zijn daar de meningen over verdeeld.

Goede feedback en het testen van je ontwerpen is de sleutel tot een goed design. Daarom streef ik er met klanten ook altijd naar om hier naartoe te werken. Voorbij het punt van 'mooi' en 'leuk'. Als dat lukt werk je samen aan het best mogelijke ontwerp voor het probleem of de vraag van de klant. De belangrijkste vraag in dit proces: 'Is het relevant en communiceert het de juiste boodschap?'




De 'Story' ziet er anders uit dan een 'Linda' met een reden. Ze hebben een andere gedachtengang, doelgroep en boodschap. Beide spreken ze de doelgroep aan die ze willen bereiken en communiceren ze de boodschap die ze willen overbrengen. Je kunt vinden wat je wilt over het design van beide tijdschriften, maar volgens Piet Gerards zijn ze beide 'mooi' want hij stelt: 'Mooi design is niet altijd goed, maar goed design is wel altijd mooi.' Functionele schoonheid. Al wordt de Story bijna echt mooi... mooi van lelijkheid.

Ikzelf, en met mij vast nog meer ontwerpers, proberen toch altijd een combinatie te vinden van functie en esthetiek. Iets maken wat werkt en daarbij ook nog fijn is om naar te kijken. Of in ieder geval waarvan wij zelf en de klant vinden dat het fijn is om naar te kijken. Want smaak, tja over smaak valt nog steeds niet te twisten.

Door: Milou

De quote van Piet Gerards komt uit het boekje '100 tips to prevent typographical blunders' van Jolijn Ceelen. Een aanrader voor beginnend ontwerpers! (http://www.jolijnceelen.nl/100-tips/)



Ook Interessant

0 reacties

Volg ons op Facebook

Blog Archive